Skip to main content

Galamb József mérnöki tevékenysége

Érték bemutatása:

Galamb József (1881–1955) a Ford-művek első népautójának és a Fordson traktornak a tervezésével vált világhírűvé. Ötgyerekes makói parasztcsalád sarja. Mivel apját fiatalon elveszítette, bátyja taníttatta. Végbizonyítványát 1901-ben a budapesti felsőipar-iskolában szerezte. Hazai, majd németországi, amerikai gyárakban dolgozott, és 1905-ben Detroitban a Ford-művek rajzolója, a kísérleti műhely mérnöke lett. Henry Ford megbízta a T-modell tervezésével.

Érték indoklása:

Az 1908-ban megvalósult kocsi bolygókerekes sebességváltója következtében könnyű kezelése és olcsósága miatt egy csapásra népszerű lett. Minden változtatás nélkül 14 és fél millió készült belőle. Futószalagos gyártását is Galamb József tervezte meg. A Fordson traktor sorozatgyártását az első világháború alatt kezdték el. Az első évben 200 ezer készült belőle. Makón és Szegeden is működött Ford lerakat.

Járás: Makói járás

A nemzeti értéket nyilvántartó adatbázis megnevezése: Makói Települési Értéktár

A nemzeti érték fellelhetőségének helye: Makó

Irányítószám: 6900

Érték szakterülte kategória: Kultúra

A nemzeti értékkel kapcsolatos információt megjelenítő források listája (bibliográfia, honlapok, multimédiás források): Tóth Ferenc: Galamb József. in. Három folyó mentén. Csongrád megye millenniumi albuma. Szerk.: Blazovich László és Marosvári Attila. Szeged, 2000. 92. Halmágyi Pál: Egy világraszóló karrier. Galamb József makói származása és életútja. in. Móra Ferenc Múzeum Évkönyve. Studia Historica 4. Szerk. Zombori István. Szeged, 2001. 255-265.

Galamb József mérnöki tevékenysége 1kép
X