Skip to main content

Algyői híd, komp, rév

Érték bemutatása:

A Tisza nem csak a vizet adta, de akadályt is jelentett. Ennek leküzdésére szolgált a komp. Léte nem csak a helyi lakosok érdeke volt, hanem már a középkorban is országos forgalmat bonyolítottak a komppal majd a hídon és a révvel. Nagy számú lovas kocsit vittek át rajta, de számtalan állatot hajtottak fel, sőt a Tiszaháti, Farkiréti, Vitéz (volt Rákóczi és Csergő telep ma Ady major) telepi földek beművelésében és a termés betakarításában is nélkülözhetetlen volt. Az üzemeltetést az uradalom alkalmazottjaként algyői családok végezték. A földnek, mint magántulajdonnak a megszüntetésével a termelőszövetkezetbe (Új Élet és Rákóczi TSZ-ben) dolgozók szállítását már ladikkal oldotta meg községi tanács. Ez a közlekedési mód az 1970-es évtől megszűnt.
Ma már a rév épület sem található meg. Emlékét a Komp utcanév őrizte meg, amelyen lehetett eljutni az átjáróhoz, ma jelenleg a szabad strand és hajókikötő található itt. A történelem során is az 1848-49-e szabadságharc ideje alatt az algyői komp fontos szerepet töltött be, melyet a Kossuth Lajos életét és a szabadságharc történetét feldolgozó művek is igazolnak: (Kossuth Lajos az országjárása során Hódmezővásárhelyről Szegedre itt, a hídon kel át, a szabadságharc ideje alatt a csapatok Szegedre, majd Szőreg után a Bácskába vonulás során először Algyőnél keltek át hídon és kompon, majd a kompot leúsztatták Szegedre, ahol segített a gyorsabb átkelésben.) A Tiszán az első hidat 1840-es években építették cölöpökre, fából. Majd ennek megerősített formája szolgált a vasúti közlekedésre is 1868-70 közötti felújítás után. A faszerkezet évek alatt megrongálódott 1902-ben a régi híd vasszerkezetét átemelték az új pillérekre, az építkezés eredménye a kőpilléreken álló híd.
A forgalom növekedése, a komp működése az időjárás és a napi üzemideje befolyásolta ezért vált szükségessé a híd állapotának és áteresztőképességének folyamatos javítása és felújítása. Az évszázadok alatt többször került sor nagy javításokre, korszerűsítésekre, melynek eredményeként nemcsak a vasúti közlekedést hanem a közúti forgalmat és végül gyalogos és kerékpáros közlekedést is szolgálta. A régi hidat a visszavonuló német csapatok 1944. október 8-án felrobbantották Ez a régi hídtól kb. 25 m-rel, D-re helyezkedett el. A felújítási munkák több, mint két évig tartottak. Kónya Mihály, Piller István és Csernai József életét vesztette a felújítás alatt. Emléküket akkor a híd algyői végén elhelyezett emléktáblán örökítették meg. 1974 évtől a közúti forgalom az átadott közúti hídon történik.

Érték indoklása:

A falunk fekvésének következtében az ország közlekedésében fontos szerepet töltött és tölt be napjainkban is.

Járás: Szegedi járás

A nemzeti értéket nyilvántartó adatbázis megnevezése: Algyő Értéktár

A nemzeti érték fellelhetőségének helye: Algyő

Irányítószám: 6750

Érték szakterülte kategória: Épített

Algyői híd, komp, rév 1kép
X