Apátfalva a Maros jobb partján, Makótól keletre, tíz kilométernyi távolságban fekszik. A makói kistérség része, amely az ország délkeleti kapuja. Míg régen a népek országútja haladt itt, ma a 43-as számú főközlekedési út vezet át Romániába.
Apátfalva – neve szerint – valamely monostor apátjának birtokát képezte.
A köznép a mai napig Pátfalvának hívja, első előfordulása a Pothfalua névalak.
Apátfalva keletkezését a csanádi révnek köszönhette, hiszen a település a Maros partján, a csanádi várhoz vezető utak találkozásánál született meg.
Az első okleveles adat a XIV. századból maradt fenn, a község neve 1334-ben a pápai tizedlajstromban fordul elő, ekkor már közepes nagyságú Csanád megyei településnek számított.
A Maros – völgye a középkorban sűrűn lakott, az Alföldnél jobban beépült, civilizált terület volt. A gazdagon benépesült táj arculatát a török pusztítások sorozata semmisítette meg. A falut és a Maros mentén húzódó tölgyerdőt felégették, a szántók parlagon maradtak. A kegyetlen pusztítások nyomán ember nélkülivé vált a táj.
A török hódoltság után lassan népesült be a térség, az elpusztított falvak többsége azonban sohasem épült újjá. A település neve a Dózsa-féle parasztháború kapcsán került be az ország történetébe. Az Apátfalva melletti síkon országos jelentőségű összecsapásra került sor, a Dózsa-sereg egyik előretolt egysége 1514. május 27-én itt szenvedett vereséget a főúri csapatoktól. Egy nappal ezután a paraszti seregek győzelmet arattak Nagylak mellett. Megtorlásul Dózsa az egyik vezérét, Csáky Miklós csanádi püspököt az apátfalvi révnél karóba húzták. Ezek az események a parasztháború fordulópontját jelentették, végső szakítást az urak és a keresztesek között.
1750-ben vette kezdetét a falu újratelepítése, templomát 1754-ben kezdték el építeni. Az 1831. évi kolerajárvány – amely 137 áldozatot követelt – idején a helytartótanács utasítására Csanád megye határait le kellett zárni. A kolera megszűnésekor Szent Anna tiszteletére örök ünnepet fogadtak, melyet minden évben megtartanak.
A z 1848-1849-es forradalmat és szabadságharcot baj nélkül vészelte át a település.
A millennium évében Csanád vármegye méltóan készült az ünnepre, hiszen ekkor adták át a falu határában a Maroson átívelő közúti hidat, amelyet már 1895-ben felavattak.
Apátfalva újkori története két és fél évszázadot ölel fel. Népessége gyorsan fejődött, a korai időszakban fontos volt az állattartás, az évek alatt egyre több legelőt törtek föl, a megélhetést a földművelés jelentette az emberek számára.
Az első világháború alatt a község fejlődése lelassult, 1400-an vonultak be, közülük 173-an haltak hősi halált a frontokon.
1919.június 23.-án a Román megszállás és intézkedéseik hatására iszonyatos események vették kezdetüket Apátfalván. Ekkorra elfogyott az apátfalvi emberek türelme a szabadrablást folytató, megszálló román csendőrséggel szemben. Tettlegességig összeszólalkoztak a megszállókkal, a harcokban három román katona vesztette életét, a helyiek agyonverték őket. Ennek hatására kivezényelt büntető századot a falu lakossága két órán át fel tudta tartóztatni, végül a román csendőrség bejutott a faluba, összefogdosták az ellenállókat, kivégezték őket, sokakat testileg- lelkileg egy életre megnyomorítottak. 1925. október 25-én avatták fel a „Koszorúzó honvédot” ábrázoló emlékművet. A talpazat két oldalára 173 hősi halott nevét, a hátoldalra az 1919. június 23-i román vérengzés 40 apátfalvi áldozat nevét vésték fel. Azonban, 1927. november 14-én a hivatalos névsor elkészítésekor kiderítették, hogy még 21-en estek áldozatul a román megszállásnak, így az ő nevük is felkerült a felújított emlékműre,hiszen emlékük megőrzése a mindenkor jelen társadalom feladata.
A második világháború alatt 1944. szeptember 25-én vonultak be a szovjet katonák Apátfalvára. A harcok elmúltával megkezdődött a falu újjáépítése, a régi vezetőknek távozniuk kellett, helyükre új vezetők álltak. A rend fenntartására önkéntes rendőrség kezdte meg működését.
Az 1950-es években megtörtént Apátfalva és Magyarcsanád egységesítése Csanád néven, ám rövid időn belül kiderült, hogy elhibázott döntés volt, ezért 1954-ben a két települést újra szétválasztották.
Az 1956-os események meghatározó alakja Keresztúri András tanító volt.
Társaival bizottságot hoztak létre, kérték a parasztokat a vetés és egyéb munkák folytatására, eltávolították a vörös csillagot a közintézményekről, a lakosság nyugalmát nemzetőrséggel biztosították. A forradalom ideje alatt a községben erőszakos cselekmény, tüntetés nem történt.
A település népessége gyorsan fejlődőtt. A kapitalizmus azonban alapjaiban támadta meg a paraszti kultúrát. A kapitalizmus leegyszerűsítette a z élete, és mindenkit belekényszerített a legélesebb társadalmi harcba.
Építészetében, bútorművességén, népi kerámiáiban a makói és a hódmezővásárhelyi mesterek hatása mutatható ki. A néphagyomány őrzése mellett a falu népét a mélységes vallásosság jellemezte. Katolikus hitük nem formalitásokban, hanem zsigereken átható, mindennapi életükön átsugárzó hitben mutatható ki.
Az apátfalviak öntudatosak, virtuskodásra hajlamosak és szalmalángszerűen lobbanékonyak. Régen a nagy falusi rendezvények ritkán múltak el bicskázás nélkül. Igaz történet, hogy a 1920-ban a rekviráló román katonákat vasvillával verték ki a községből, ezért kapta a falu a „vitéz Apátfalva” elnevezést.
A pátfalvi nők híresek voltak szépségükről, azt tartották róluk, hogy beszédesek, táncot-mulatozást kedvelők és cifrálkodóak.
Féja Géza, a híres falukutató találóan írt a pátfalvi népről:” Az új országhatár szélén déli Csanádban, Makó közvetlen közelében egészen különös sziget Apátfalva….Főleg palóc telepesek szivárogtak ide, s utódaik ma is élesen különböznek a déli Tisza-vidék népétől. Kedélyük sokkal lágyabb, beszédük kedves, szikrázó, humoros. Nagyon vallásos katolikusok, de ugyanakkor rátartiak, gőgösek és harciasok is. A verekedés és a bicskázás kiirthatatlan „népszokás” Apátfalván.
A székelyekre emlékeztetnek, van bennük valami egészséges törzsi vadság, fejlett esztétikai hajlandóság, bévülről folyton mosolyra csiklandozó életkedv s misztikus hajlam is”.
Terület: 53,78 km²
Járás: Makói járás
Irányítószám: 6931
Testvérvárosok:
Apáca (Románia), Csanádapáca, Kisorosz (Szerbia), Jászjákóhalma
Weboldal: www.apatfalva.hu/
Videó: https://youtu.be/UGYHDWIhfcE
Közeli látnivalók
A Kardos István Néptánccsoport tevékenysége
A Kerekes Márton Népdalkör és Citerazenekar hagyományőrző tevékenysége
A Kerekes Márton Népdalkör és Citerazenekar hagyományőrző tevékenysége
A Maros hatása Apátfalva településre
A Maros népi halászata
A Maros-ártér állatvilága
A Maros-ártér növényvilága
Apátfalva Faluház
Apátfalva helyi újságai
Apátfalva Község Önkormányzata
Apátfalva népi hangszere – a citera
Apátfalvi archaikus népi imák
Apátfalvi archaikus népi imák
Apátfalvi Falunap, Szent Anna Napok
Apátfalvi festett bútor
Apátfalvi festett bútor
Apátfalvi fűrészelt, rátétes deszkavéggel díszített házoromzatok
Apátfalvi gyúrott béles
Apátfalvi ragadványnevek
Ártéri kiskertek a Maros-parton
Az Apátfalvi Gazdakör tevékenysége
Az apátfalvi női viselet
Az apátfalvi nyelvjárás
Az apátfalvi temetőkápolna
Az apátfalviak hősies helytállása 1919-ben
Az Eszterlánc Ház néprajzi-helytörténeti gyűjteménye
Az NB III-ba bejutott apátfalvi focicsapat sikere
Az önellátó tanyasi életmód és gazdálkodás
Bartók Béla 1906-os apátfalvi népdalgyűjtése
Bartók Béla 1906-os népdalgyűjtése Csongrád megye mai területén
Bíbic-könyvek, Apátfalva helytörténeti munkatankönyvei
Bíbic-könyvek, Apátfalva helytörténeti munkatankönyvei
Csigatészta készítése
Csőrege
Diáksport az apátfalvi Dózsa György Általános Iskolában
Díszpolgárok emlékfala
Dömötör István, a falu fényképészének munkássága
Fehérhímzés Apátfalván
Fehérhímzés Apátfalván
Foci Apátfalván, az Apátfalvi Sportkör (ASC-ASK) tevékenysége
Gőzönfőtt fánk
Gyökértermesztés
Hagyományos disznóölés
Herczeg István ezüstérmes olimpiai bajnok, tornász eredménye
Kakas Istvánné Bakai Anna munkássága
Kardos István vőfély tevékenysége
Kaskötés Apátfalván
Kelt bodag, a cigányok kenyere
Kelt bodag, a cigányok kenyere
Korom László citerakészítő tevékenysége
Kovács Lajosné táncpedagógus tevékenysége
Lakodalmi torták, násznagytorták
Langó Hagyományőrző Ház
Langó Istvánné Langó Terézia, a fehérhímzés apostolának munkássága
Langó-kápolna
Langó-kápolna
Lovasnap Apátfalván
Maros-menti Nemzetiségi Kulturális Találkozó
Mátó Istvánné Szigeti Margit csuhéfonó munkássága
Millenniumi tölgyfák: két kocsányos tölgy
Morelli Edit apátfalvi tűzzománc képei
Móricz Ágnes közösség- és művelődésszervező tevékenysége
Népi építészet Apátfalván
Népoktatás Apátfalván
Nepomuki Szent János-szobor
Ősi cigány mesterségek
Paradicsomos káposzta, a cigányok fő eledele
Pátfalvi búcsú Szent Mihálykor
Pátfolvai kalács
Pátfolvai kőttes
Pátfolvai parasztolimpia
Pécsi Mihályné Kálmán Erzsébet kosárfonó tevékenysége
Sipos István ultramaratoni futó tevékenysége
Sütő József hosszútávfutó, maratonfutó eredményei
Szent Mihály Plébániatemplom
Szoborkert
Társas munka, kaláka
Újkrumpli, káposzta és vöröshagyma termesztése
Útmenti keresztek Apátfalván
Varga Józsefné Antal Ilona hagyományokat dokumentáló és kézműves tevékenysége
Veréb János mintagazda, állattenyésztő tevékenysége
Vígh Antal kaskötő tevékenysége
Vízenkőtt, kútbakőtt
Termelők
Antal Eszter
varrot textil termékek
Rigó Angéla e.v.
Kecsketejjel,természetes összetevőkből készült szappanok,gyógynövényes kencék,krémek.